Veelgestelde vragen

 

Deze lijst met veelgestelde vragen is samengesteld aan de hand van vragen die ons al vaker zijn gesteld. Voor de vragen die voortkomen uit de test met de TestSuite; zie onder hoofdstuk TestSuite.

Mocht uw vraag er niet tussen staan of niet volledig beantwoord zijn, neem dan gerust contact met ons op door het sturen van een e-mail

TestSuite


Testsuite Algemene werking

De Ilinqu TestSuite test de werking van uw PC of Laptop na het kiezen van de TestSuite url. Https://testsuite.ilinqu.nl controleert eerst op Javascript en flash. Deze test dient successvol te worden afgerond alvorens u verder kunt gaan met de testsuite.

Wilt u direct naar een bepaalde test, kies dan rechtsboven de test. Navigeren naar de volgende test of vorige test doet u onderaan links en rechts.

]testsuite_startverbindingstestvolgende_vorige

Start

1. Ik krijg een negatief resultaat uit de JavaScript test, wat nu? 
Het kan zijn dat uw browser een verkeerde versie van JavaScript ondersteund, ga naar deze site en volg voor de betreffende browser de instructies.

2. Ik krijg een negatief resultaat bij de test op Flash, wat nu?
Windows 7 en lager: Ga naar deze link voor Windows 7 en eerder.
Windows 10 – Edge: volg deze instructies.
Mac OS X: volg deze instructies
Download de laatste Flash versie hier.

3. Ik heb Flash geïnstalleerd maar het werkt nog steeds niet, wat nu?
Nadat u Flash geeft geïnstalleerd dient u flash nog te configureren, hier leest u hoe u Flash kunt instellen:
Lokale instellingen instructies
Of: klik hier voor een pdf document
Gebruik de test van Adobe klik hier.
Overige belangrijke links:Win 10 flashplayer issues

4. Ik heb flash in Chrome maar kom er niet uit!

Voor het inschakelen van content ga in de zoekbalk naar Chrome://settings/content (Zie hier) geeft toestemming aan camera, microfoon, javascript en Flash. Eventueel kunt u hier bekijken hoe het ingesteld zou moeten zijn.

1. Verbindingstest

De verbindingstest kijkt of de PC of laptop connectie kan maken met de Ilinqu servers. Bij een negatief resultaat bij een van de verbindingstesten dient u contact op te nemen met uw systeembeheerder/projectleider.

2. Internet snelheidstest

Ik heb de Internet Snelheidstest gedaan en zie rode kruisjes staan, wat nu?

De internet snelheidslimiet voor gebruik van iLinqu staat in de test ingesteld op 2Mbps voor download- en uploadsnelheid. Mocht de TestSuite tijdens de test minder dan 2 Mbps kunnen downloaden of uploaden dan is de bandbreedte van de verbinding mogelijk ontoereikend voor gebruik van iLinqu.

Voor de bekabelde internetaansluitingen(Kabel,  ADSL of Glasvezel) bij u thuis: probeer het een aantal malen, dit aangezien de test altijd slechts een momentopname is. Blijft het resultaat negatief en weet u dat uw aansluiting voldoet aan de 2Mbps bandbreedte dan, reset het modem/router en beperk het aantal actieve WiFi aansluitingen op het modem/router. Doe nu nogmaals de test.

Blijft het resultaat negatief, neem contact op met uw internet provider.

3. Streaming videotest

Ik heb de Streaming videotest uitgevoerd maar ik zie geen beeld en hoor geen geluid, wat nu?

Mogelijke oorzaken:

Desktop computer
Het geluid van de luidsprekers staat te laag of zelfs uit, verhoog het volume door de slider omhoog te bewegen of zet de luidsprekers aan, rechtsonder ziet u dit icoontje staan speakermuteklik op de speaker op uw eigen pc rechtsonder om het geluid aan te zetten.

Surface
Lees hier hoe u de geluidsinstellingen kunt aanpassen.

Headset
Druk op Start, dan op Configuratiescherm en dan Geluid.
1. Mocht u Configuratiescherm anders hebben ingesteld, klik dan op Hardware en Geluiden en dan op Geluid.
2. Waarschijnlijk staat er nu een vinkje bij uw speakers, dat betekent dat die als standaard zijn ingesteld. Om dat te veranderen, klikt u op Luidsprekers en hoofdtelefoon, dan op Standaard Instellen en bevestigen met OK.
3. Sluit alle tabbladen.

Mocht het geluid nog steeds uit uw Koptelefoon EN Speakers komen, restart dan uw computer.

4. Embedded videotest

Ik heb de Embedded videotest uitgevoerd maar ik zie geen beeld en hoor geen geluid, wat nu?

Mogelijke oorzaken:

Desktop computer
Het geluid van de luidsprekers staat te laag of zelfs uit, verhoog het volume door de slider omhoog te bewegen of zet de luidsprekers aan, rechtsonder ziet u dit icoontje staan speakermuteklik op de speaker op uw eigen pc rechtsonder om het geluid aan te zetten.

Surface
Lees hier hoe u de geluidsinstellingen kunt aanpassen.

Headset
Druk op Start, dan op Configuratiescherm en dan Geluid.
1. Mocht u Configuratiescherm anders hebben ingesteld, klik dan op Hardware en Geluiden en dan op Geluid.
2. Waarschijnlijk staat er nu een vinkje bij uw speakers, dat betekent dat die als standaard zijn ingesteld. Om dat te veranderen, klikt u op Luidsprekers en hoofdtelefoon, dan op Standaard Instellen en bevestigen met OK.
3. Sluit alle tabbladen.

Mocht het geluid nog steeds uit uw Koptelefoon EN Speakers komen, restart dan uw computer.

5. Embedded audiotest

Ik heb de Embedded audiotest uitgevoerd maar ik hoor geen geluid, wat nu?

Mogelijke oorzaken:

Desktop computer
Het geluid van de luidsprekers staat te laag of zelfs uit, verhoog het volume door de slider omhoog te bewegen of zet de luidsprekers aan, rechtsonder ziet u dit icoontje staan speakermuteklik op de speaker op uw eigen pc rechtsonder om het geluid aan te zetten.

Surface
Lees hier hoe u de geluidsinstellingen kunt aanpassen.

Headset
Druk op Start, dan op Configuratiescherm en dan Geluid.
1. Mocht u Configuratiescherm anders hebben ingesteld, klik dan op Hardware en Geluiden en dan op Geluid.
2. Waarschijnlijk staat er nu een vinkje bij uw speakers, dat betekent dat die als standaard zijn ingesteld. Om dat te veranderen, klikt u op Luidsprekers en hoofdtelefoon, dan op Standaard Instellen en bevestigen met OK.
3. Sluit alle tabbladen.

Mocht het geluid nog steeds uit uw Koptelefoon EN Speakers komen, restart dan uw computer.

6. Streaming audiotest

Ik heb de Streaming audiotest uitgevoerd maar ik hoor geen geluid, wat nu?

Mogelijke oorzaken:

Desktop computer
Het geluid van de luidsprekers staat te laag of zelfs uit, verhoog het volume door de slider omhoog te bewegen of zet de luidsprekers aan, rechtsonder ziet u dit icoontje staan speakermuteklik op de speaker op uw eigen pc rechtsonder om het geluid aan te zetten.

Surface
Lees hier hoe u de geluidsinstellingen kunt aanpassen.

Headset
Druk op Start, dan op Configuratiescherm en dan Geluid.
1. Mocht u Configuratiescherm anders hebben ingesteld, klik dan op Hardware en Geluiden en dan op Geluid.
2. Waarschijnlijk staat er nu een vinkje bij uw speakers, dat betekent dat die als standaard zijn ingesteld. Om dat te veranderen, klikt u op Luidsprekers en hoofdtelefoon, dan op Standaard Instellen en bevestigen met OK.
3. Sluit alle tabbladen.

Mocht het geluid nog steeds uit uw Koptelefoon EN Speakers komen, restart dan uw computer.

7. Webcamtest

Ik heb de webcamtest uitgevoerd maar ik zie geen beeld en hoor geen geluid, wat nu?

Mogelijke oorzaken:

  • Instellingen Adobe Flash Playes staan niet ingesteld
  • Uw webcam is niet gebruiksklaar
  • Uw geluid staat uit

 

  • Instellingen Adobe Flash Player

Tijdens de test krijgt u de volgende vraag:
7_webcamtest

De toegang tot de camera en de microfoon(doorgaans ingebouwd in de webcam) is benodigd voor het gebruiken van de camera. Click hier op toestaan om de werking van de webcam te kunnen controleren. Nadat u op ‘toestaan’ heeft geklikt gaat de webcam aan en ziet u zichzelf, als het goed gaat, in beeld. Tevens is nu de microfoon actief, als u nu iets zegt zou de balk naast het beeld van de webcam groen moeten uitslaan.

Gebeurt dit niet dan staat mogelijk het opnameniveau van de microfoon in de webcam te laag of zelfs helemaal uit.

 

 

 

 

 

 

 

We lopen even door alle instellingen heen:

RECHTERMUIS KLIK OP HET BEELD VAN DE WEBCAM EN KLIK OP INSTELLINGEN...

Ga met uw muis op het beeld van de camera staan en druk op de rechtermuis toets. Het keuze menu verschijnt nu, hier selecteert u Instellingen….

 

 

 

 

 

 

 

Onthouden

De Privacy instellingen kunt u hier aan of uit zetten. Vink ‘Onthoud’ aan om de instelling voor de url in kwestie(hier: https://testsuite.ilinqu.nl) blijvend goed te keuren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mic niveau

Ziet u beeld maar hoort u geen geluid dan kan de microfoon nog op een te laag niveau staan. Schuif het opname volume naar het gewenste niveau, echo beperken s.v.p. ook aanvinken. Heeft u meerder microfoons aan uw computer aangesloten dan selecteert u eerst de microfoon die u wilt gaan gebruiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokale opslag

De tab met het gele folder icon geeft aan of u toestaat dat er bestanden op uw computer geplaatst mogen worden. Toestaan kiezen betekend nog steeds niet dat er zomaar een bestand op uw computer geplaatst kan worden. Bij algemene instellingen kunnen dit soort instellingen per website worden ingesteld, Altijd vragen is een van deze opties.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indien uw computer beschikt over versnellings hardware selecteer dan deze optie.Heeft uw computer de hardware mogelijkheid om bij gebruik van een webcamera een versnellende(lees: hogere verwerkings snelheid van beelden) hardware werking in te stellen, vink hier dan ‘Hardwareverssnelling inschakelen’ aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selecteer hier uw webcam

Selecteer uw webcam. Alleen indien u meerdere webcams aan uw computer heeft aangesloten worden deze hier getoond.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Uw geluid staat uit

Desktop computer
Het geluid van de luidsprekers staat te laag of zelfs uit, verhoog het volume door de slider omhoog te bewegen of zet de luidsprekers aan, rechtsonder ziet u dit icoontje staan speakermuteklik op de speaker op uw eigen pc rechtsonder om het geluid aan te zetten.

Surface
Lees hier hoe u de geluidsinstellingen kunt aanpassen.

Headset
Druk op Start, dan op Configuratiescherm en dan Geluid.
1. Mocht u Configuratiescherm anders hebben ingesteld, klik dan op Hardware en Geluiden en dan op Geluid.
2. Waarschijnlijk staat er nu een vinkje bij uw speakers, dat betekent dat die als standaard zijn ingesteld. Om dat te veranderen, klikt u op Luidsprekers en hoofdtelefoon, dan op Standaard Instellen en bevestigen met OK.
3. Sluit alle tabbladen.

Mocht het geluid nog steeds uit uw Koptelefoon EN Speakers komen, restart dan uw computer.

8. Microfoontest

Ik heb de microfoontest uitgevoerd maar ik zie de geluidsmeter niet groen uitslaan, wat nu?

Mogelijke oorzaken:

  • Microfoon instellingen Adobe Flash Player staan niet ingesteld
  • Uw webcam/microfoon is niet gebruiksklaar
  • Uw geluid staat uit

 

Instellingen Adobe Flash Player

We lopen even door de instellingen heen:

RECHTERMUIS KLIK OP HET BEELD VAN DE WEBCAM EN KLIK OP INSTELLINGEN...

Ga met uw muis op het beeld van de camera staan en druk op de rechtermuis toets. Het keuze menu verschijnt nu, hier selecteert u Instellingen….

 

 

 

 

 

 

 

 

8_mictestHoort u geen geluid dan kan de microfoon nog op een te laag niveau staan. Schuif het opname volume naar het gewenste niveau, echo beperken s.v.p. ook aanvinken. Heeft u meerder microfoons aan uw computer aangesloten dan selecteert u eerst de microfoon die u wilt gaan gebruiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Uw geluid staat uit

Desktop computer
Het geluid van de luidsprekers staat te laag of zelfs uit, verhoog het volume door de slider omhoog te bewegen of zet de luidsprekers aan, rechtsonder ziet u dit icoontje staan speakermuteklik op de speaker op uw eigen pc rechtsonder om het geluid aan te zetten.

Surface
Lees hier hoe u de geluidsinstellingen kunt aanpassen.

Headset
Druk op Start, dan op Configuratiescherm en dan Geluid.
1. Mocht u Configuratiescherm anders hebben ingesteld, klik dan op Hardware en Geluiden en dan op Geluid.
2. Waarschijnlijk staat er nu een vinkje bij uw speakers, dat betekent dat die als standaard zijn ingesteld. Om dat te veranderen, klikt u op Luidsprekers en hoofdtelefoon, dan op Standaard Instellen en bevestigen met OK.
3. Sluit alle tabbladen.

Mocht het geluid nog steeds uit uw Koptelefoon EN Speakers komen, restart dan uw computer.

Techniek

• Welke platformen worden ondersteund?

iLinqu is beschikbaar in een Windows- en browser-based versie.

Voor de Windowsversie van iLinqu is windows 7 of hoger benodigd. Verder raden wij aan: minimaal een Pentium 4 (of vergelijkbare processor) met minimaal 2 Gb aan geheugen, Microsoft .NET 3.5 en de meest recente versie van Adobe Flash.

De browser-based versie werkt in principe op alle type computers en tablets met Flash-ondersteuning. Voor de browser-versie ondersteunen wij Internet Explorer 10* en hoger, Edge, Chrome, Firefox en Safari. Uiteraard raden wij aan om steeds de meest actuele versie te gebruiken, inclusief de bijhorende Flash plug-in.

*IE 9 kan werken maar wordt niet meer ondersteund

• Hoe veilig is iLinqu?

Bij de ontwikkeling van iLinqu staat veiligheid centraal. Het data-transport vindt geheel plaats via een beveiligde(encrypted) TLS verbinding.

• Wat is het verschil tussen de Windowsversie en de browser-based versie?

iLinqu is beschikbaar in een Windows- en browser-based versie. De Windowsversie bevat aanvullende functionaliteit voor beheer, presentatie en collaboratie. De browser-based versie werkt op meerdere Operating systemen zoals Windows, Mac, Linux, etc. de ondersteunde browsers zijn Internet Explorer(IE), Edge, Firefox, Chrome en Safari.

Gebruik

• Het browser-based kanaal wordt niet goed getoond?

Mocht u een melding krijgen over een oudere versie van Flash of wordt het kanaal op de browser-based versie niet goed weergegeven, check dan of u de laatste versie van Flash gebruikt. Dat kan via de volgende link: http://helpx.adobe.com/nl/flash-player/kb/find-version-flash-player.html

• De inhoud van een panel wordt niet goed weergegeven?

Binnen iLinqu kunnen presentatoren internet gerelateerde items publiceren in een paneel aan de zijkant van het chatvenster. Echter, niet alle browsers ondersteunen dit automatisch. Het kan zijn dat u een melding krijgt om ook “onveilige content” te tonen.  Dit is een standaard pop-up in Internet Explorer en kan worden geaccepteerd. FireFox zal vragen om uitzonderingen toe te voegen.